Главная Блог Кращі статті Порівняння ефективності методів навчання у бізнесі та школах. Методики, які можна вилучити

Порівняння ефективності методів навчання у бізнесі та школах. Методики, які можна вилучити

Головна омана багатьох людей: знання – це дорого. Але варто подивитися на це з точки зору бізнесу. Наприклад, якщо у класі з 20 учнів половина не знає формули Піфагора, то це не хвилюватиме вчителя. Але якщо у великій діджитал-агенції з 20 SMM-спеціалістів половина не знатиме, що таке воронка продажів, то скоріш у таку компанію не будуть звертатися за послугами просування і компанія швидко закриється. Без кваліфікованого персоналу жодна справа не зможе довго проіснувати. Тому у будь-якому бізнесі важливо впровадити ефективну систему навчання, щоб покращити кваліфікацію співробітників.

Декілька слів про бізнес

Якісне навчання складає із різних етапів, які відрізняються ефективністю. Такі різновиди прийнято використовувати у глобальних компаніях, щоб навчати співробітників. Особливо ефективне навчання працівників є критично важливим для великого бізнесу. Такі фактори, як конкуренція, зміни на ринці та інші фактори підштовхують до пошуку раціональних методів розвитку персоналу. Є інша сторона медалі, наприклад, середня школа на Оболоні, яка ні з ким не конкурує і тому керівники закладів намагаються слідкувати правилам, робити те, що і завжди.

Ефективні методи навчання

Варто розібрати більш детально методи навчання, які використовують у міжнародних компаніях та провести паралелі з українською школою.

Самонавчання. Це один з менш ефективних способів навчання, який включає використання підручників, відеокурси, статті, аудіокниги та інше. Українські підручники англійської мови та Оксфордські дуже відрізняються між собою. Їх можна порівняти, як бізнес-гайд для нового працівника компанії Apple та посадову інструкцію для контролера тролейбусу. Це начебто небо та земля. Не вистачає яскравості, кольоровості, інфографіки та сучасних прикладів. Також нашим навчальним закладам відверто не вистачає відеоуроків.

Ще більш важливе те, що вчителі практично не використовують YouTube, щоб декілька покращити навчальний процес. Можна привести принаймні один ефективний варіант використання відеоуроків, щоб покращити якість навчання. Наприклад, для позакласного вивчання можна дати подивитися відео теорії про те, як розв’язувати рівняння. В школі більше часу витрачати на практику і таким чином виграти час на поясненні. Додаткові хвилини практики з вчителем можуть дати значного прогресу в навичках розв’язування рівнянь. Окрім цього діти є більш схильними дивитися корисні відео вдома, ніж писати ті ж самі зошити.

приватна школа FSOT

Аудиторне навчання.  Це можна вважати другим етапом в системі входження нових працівників у роботу. Його вважають більш ефективним у порівнянні з самонавчанням, але не достатнім для того, щоб досягти бажаного результату у 100%. Наш мозок має одну важливу особливість: йому важливо витратити трохи часу для підготовки. Тобто, для кращого сприйняття потрібно прочитати тему з підручника, або розділ посадового посібника. Час, витрачений на самонавчання підвищує ефективність уроків з вчителем.

Навчання у класі може бути різноманітним: від лекцій та семінарів до тренінгів.

  • лекції та семінари дають більше нової інформації, але менше глибини розуміння та практичних навиків;
  • тренінг, навпаки, спрямовано для більшої глибини, практики, рефлексії, але менше нової інформації.

Рекомендується до перегляду хоча б одна лекція CS50 з Гарварду, таким чином ви зможете зрозуміти, як можна ефективно викладати та навчати під час лекцій з програмування, додаючи коучинг та практичні завдання. Серед наших вчителів важко зустріти тих, хто використовують тренінгову форму навчання.

Тренінгова форма навчання виглядає так: коуч моделює ситуацію, кейс, вправу так, щоб учні навчалися приймати рішення та застосовувати теорію на практиці. Думка, яка приходить у якості висновку після заняття, западає у підсвідомість більш глибше та довше. Цього не завжди можна сказати про нову інформацію від лектора, яка в принципі вважається чужою.

Наприклад, можна влаштувати заняття з програмування або, як варіант, поділити дітей на декілька груп. У групах розподілити ролі на замовника ПО та кілька команд – ІТ-розробників, які є учасниками тендера. Замовник складає ТЗ, перевіряє програми на наявність помилок, вимагають різні підходи до виконання завдання. Команди змагаються, щоб перемогти у тендері: пишуть код, роблять презентацію і так далі. Такі заняття допомагають у зростанні відповідальності, мотивації, організації навчання в класі. Результат – успішність учнів.

Коучинг та наставництво. Це невід’ємна частина навчального процесу і в бізнесі, і в цілому. Можна вважати практикою та зворотнім зв’язком після неї. У школі – це виконання лабораторних робіт, якесь дослідження або проект. Цей тип навчання дуже важливий та явно недооцінений в Україні. Рівень таких занять можна підвищити, особливо, коли вчитель володіє вмінням задавати питання на базовому рівні. Це може бути і шкала відкритих питань, і піраміда логічних рівнів Ділса або щось інше.

Викладачів слід навчати не поспішати відповідати на питання учнів, особливо в тих ситуаціях, коли вони не знають, що саме потрібно робити далі, а просто поставити запитання:

  • Що ще можна зробити?
  • Щоб я зробив би на твоєму місці?
  • Які ще є ідеї?
  • І це працює!

Потрібно розуміти те, що не отримання нових знань для учнів є важливим, а правильне застосування цієї інформації на практиці, час для досліджень та креативу. Саме тому вчитель повинен корелювати між тим, коли потрібно бути лектором, а коли другом, наставником і коучем. Такі заняття значно відрізняються від звичайних. Пробувати різні підходи, щоб знайти оптимальний спосіб піднесення інформації.

Учні звикли, що на звичайних заняттях все це заборонено, тому бояться через це втратити потенціал такого виду навчання. Вчителі до останнього не змінюють правила та продовжують викладати у звичній для себе манері. Замість того, щоб не мислити шаблонами, вони використовують застарілі методи навчання. У сучасних школах та в бізнесі на цьому етапі важливо отримати необхідні навики та досвід, сформувати власну думку, яка стосується практики та формує тип мислення та поведінки у реальних ситуаціях.

записатись на відкритий урок

Багато хто згоден з тим, що учням важливіше дати можливість самостійно обирати собі завдання, бажано, щоб вони були сучасними. Тобто, чим менше школа буде нагадувати про те, що це школа – тим краще. Сьогодні підлітки хочуть, щоб їх вважали дорослими і тому потрібно дати таку можливість, щоб вони могли це відчути. Маючи можливість обрати собі завдання, учні обирають те, що їм дійсно цікаво. Таким чином у них буде більше мотивації на завершення цієї роботи.

В ІТ-середовищі існує тенденція проводити хакатони – форуми для розробників з різних сфер розробки ПО, на яких вирішуються різноманітні проблеми протягом певного часу. Наприклад, на хакатоні RoboCode були поставлені різноманітні задачі: від розробки розумної теплиці до робота, який очищає водойми від сміття. Такого плану проекти навчають глобальному мисленню.

На заняттях по прикладній математиці у FSOT, коли потрібно розробити бізнес-план для магазину, у учнів є можливість обрати тип магазину, місто та товари. Це допомагає обирати те, що більш за все подобається та занурюватися у проект з головою. Будь-які формальності, жорсткі рамки та занадто тиха атмосфера у аудиторії не дають можливості проявити творчість та креатив під час практичних занять.

Дистанційне навчання - сучасний метод, який має місце бути

Досягнення цілі слід вважати ефективним способом навчання. Говорячи про шкільну освіту, такий метод майже не застосовується, бо в педагогічних університетах не навчають досягати цілей. Цей рівень відрізняється від попереднього двома складовими:

Складніші проекти. Вершиною цього може стати створення стартапу, чи неприбуткової компанії. Наприклад, один із учнів створив чат-бота, у якого 1500 користувачів із декількох шкіл. Він здатен автоматично відповідати на запитання батьків та учнів, котрі стосуються домашнього завдання та розкладу. Ця ідея має успіх і така кількість користувачів – пряме підтвердження.

Менша підзвітності керівнику та більше самостійності. Такий формат більш підходе для учнів, у яких високий рівень відповідальності та мотивації. Переоцінювати таку форму навчання не так легко, тому що вона краще готує учнів до дорослого життя та практичного застосування отриманих знань під час занять.

Можна зробити наступний висновок: все, що нас зараз оточує, потерпіло суттєві зміни за останні 20-30 років. На жаль, це не стосується програм та методів викладання у навчальних закладах. Бізнес, у свою чергу, в плані освіти персоналу, стрімко увірвався вперед. Не завадило запозичити технології навчання з бізнесу та застосувати їх на уроках для більш гарного результату.